Weer thuis - Reisverslag uit Obdam, Nederland van Martine Boer - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Obdam, Nederland van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Martine

01 Augustus 2015 | Nederland, Obdam

De laatste dag in Kaapstad was een geheel vrije dag. Omdat we pas 's avonds om 22:55 moesten vliegen, hadden we ook echt de hele dag voor ons om in te vullen. Met nog 4 anderen uit de groep hadden wij de tour naar Robbeneiland geboekt van 9:00. Op tijd opstaan dus, en om 8:00 stond de taxi klaar die ons naar de ferry op het Waterfront bracht. Het was akelig druk, maar om de tickets hoefden wij ons gelukkig geen zorgen te maken, dus konden we gewoon aansluiten in de rij. Naar wij begrepen was dit weer de eerste tocht sinds een paar dagen die doorging, vanwege het slechte weer. En inderdaad stond er nogal veel wind op zee, waardoor het een spannende 45 minuten werden naar het eiland.
We kregen als eerste een rondleiding door de gevangenis, welke werd begeleid door een voormalig gevangene van Robbeneiland. Het is lastig om niet telkens te vergelijken met 10 jaar terug, dat gebeurt gewoon. En eerlijk is eerlijk: de man deed het goed, maar vorige keer maakte het veel meer indruk. Misschien omdat ik het toen voor de eerste keer ervoer, misschien omdat de gids toen bevlogener vertelde dan nu,...... Het was in ieder geval jammer dat de geluidsfragmenten die er indertijd waren bij de cellen, er nu niet meer waren. Alleen de knopjes herinnerden er nog aan......
Vervolgens stapten we in de bus voor de tour over het eiland. Ook dit maakte 10 jaar terug veel indruk, maar wat een domper was het nu! Zaten we als sardientjes in een bus gestopt, geen zicht op wat er buiten eigenlijk te zien was, een slecht verstaanbare gids met weinig écht interessante info, een hypercommerciële doch zeer onnodige koffiestop vlak voor het einde van de tour, en dan zat er ook nog een stel irritante Fransozen in de bus. Kortom: een beetje een tegenvaller was het wel.
Terug op het Waterfront lekker gegeten met elkaar, om vervolgens de winkeltjes af te struinen voor de laatste souvenirs, waar we echter geen van allen in slaagden. Vervolgens via Long Street (en de straat erachter waar wél winkeltjes waren) bij een marktplein uitgekomen, waar we even een welverdiende koffiepauze hielden. Uiteindelijk bereikten we via het hele mooie stadspark, met eekhoorns (en ratten!), vollière en kruidentuin, weer ons hotel, waar we nog even gelegenheid hadden om te douchen en om te kleden. We trokken er weer met z'n 7-en op uit om een hapje te eten en 20:00 was de bus volgeladen en gereed voor het laatste ritje naar het vliegveld. Peter nam afscheid bij het hotel, Nolan bracht ons weg.
Op het vliegveld verliep alles voorspoedig, en na een ruim 11 uur durende vlucht waren we weer terug op Hollandse bodem.
We kijken terug op een zeer geslaagde reis met vele hoogtepunten en gezellige reisgenoten. We dragen weer een hoop mooie herinneringen met ons mee.