By Kirkby, Nas - Reisverslag uit Avesta, Zweden van Martine Boer - WaarBenJij.nu By Kirkby, Nas - Reisverslag uit Avesta, Zweden van Martine Boer - WaarBenJij.nu

By Kirkby, Nas

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

25 Juli 2016 | Zweden, Avesta

Vanochtend was het weer kwart voor zes toen ik wakker werd. De tijd gerekt tot 6:15 en toen gaan douchen en de tent afbreken. Na het ontbijt vertrokken. De reis verliep voortvarend. Om half 10 was Marja het rijden zat, en zetten we de auto aan de kant voor een koffiestop. Toevallig was dit direct naast de IKEA, dus hadden wij het plan om een bezoekje te brengen. Je bent immers in Zweden.... Helaas ging de koffietent pas om 10 uur open, evenals de IKEA, dus waren we een half uur te vroeg. En dat vonden we toch wat overdreven. Dus reden we door en hielden we niet veel later alsnog een koffiestop bij de MacDonalds, konden we meteen even de mail checken.
Daarna maakten we nog een korte tussenstop bij een supermarkt en tankstation. Helaas konden we om onverklaarbare reden niet tanken, hoewel de plaatjes duidelijk aangaven dat Maestro zou worden geaccepteerd. Nou ja, we hebben nog bijna een halve tank, dus dat komt wel goed.
Rond 13:00 kwamen we vervolgens aan in By Kirkby. Gelukkig maar, want we maakten ons al een beetje zorgen om de zorgvuldigheid van de gegevens. Op het kaartje in de campinggids staat namelijk dat de camping ligt in Nas, met een rondje op de a. Maar in de omschrijving staat Nas, met puntjes op de a. Op onze wegenkaart konden we beide versies van Nas niet eens vinden,..... Gelukkig wist de TomTom wel raad met de adresgegevens, en bleek alles prima te kloppen.
De camping wordt gerund door Nederlanders. Dit was eerst een stel/gezin, maar sinds drie maanden is de toko overgenomen door een ander Nederlands stel. Die zochten op internet gewoon naar " camping te koop", en kwamen zo uit in dit afgelegen dorpje. Enfin, ook hier zijn de meeste plaatsen weer volop in de zon gelegen. Na navraagt blijkt dat de Zweden gewoon dol zijn op zon, en dus worden alle campingterreinen ontdaan van bomen en wordt alles mooi vlak gemaakt. Dat hebben wij weer.... Gelukkig hebben we een plekje gevonden dat 's middags al snel in de schaduw ligt, en waar we ook nog de auto naast konden zetten en zelfs met elektriciteit.
Toen we net de buitentent hadden opgezet en even gingen lunchen, begon het te regenen. Dus zaten we ineens met spullen en al in de buitentent, die zonder binnenrent verrassend groot bleek te zijn.
De camping ligt aan een meer, waar prima in te zwemmen valt. De temperatuur van het water was volgens de eigenaar zo'n 22-23 graden. Best lekker, maar puntje bij paaltje vonden we het toch wel fris. Toch even gedompeld en een plekje aan het strandje gevonden voor de hangmat, die veel bekijks trok....
Deze avond genoten van een simpele maaltijd van soep met stokbrood. We moesten binnen in het tentje zitten, want het dreigde weer te gaan regenen. Toch mogen we niet klagen, want het valt tot nu toe reuze mee met de regen. Drie spetters, en verder alleen maar zonneschijn en hoge temperaturen.
Eens kijken of we morgen wat actiever aan de slag kunnen. Misschien dat we een wandeling kunnen maken in het nabijgelegen natuurpark. Dat schijnt heel mooi te zijn. Of we gaan naar Sala, naar de zilvermijn. Of we wagen nog een poging in het meer,.... In ieder geval ga ik weer proberen om een rondje te rennen door en om het dorp.

• 26 Juli 2016 - 09:44

Siem:

Hallo meiden
    Zijn jullie al in Dalsland geweest waar die waar jullie een kaart van hadden opgestuurd