Andalsnes - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Martine Boer - WaarBenJij.nu Andalsnes - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Andalsnes

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

01 Augustus 2016 | Noorwegen, Åndalsnes

Zaterdag was een regenachtige dag, en dus konden (of wilden) we niet veel doen. Na de luch gingen we toch even naar Hede, in de hoop dat dat leuk zou zijn, maar dat was echt een slaperig, saai dorpje, dus daar waren we na een bezoek aan de supermarkt snel weer vertrokken. We gingen door naar het bezoekerscentrum van het naastgelegen natuurpark, in de hoop dat het weer wat zou opklaren. Het bezoekerscentrum was heel anders dan we ons hadden voorgesteld, het was een boerderij die alleen 's zomers werd gebruikt. We zagen een korte wandeling, dus wij deze toch maar starten, aangezien het even was opgeklaard. Een heel mooi stukje, maar helaas begon het weer te regenen, en we willen gewoon niet op een berg zitten met regen. Dus weer terug en zonder dieren te zien weer terug gereden naar de camping. We probereerden aan het eind van de middag nog een rondje te lopen om het meer, maar we werden letterlijk belaagd door de muggen, dus ook daar keerden we al snel weer om. We zagen nog wel een heleboel (oude) sporen van bevers, maar van de bevers zelf verder geen spoor.... 'S avonds na het eten, toen ik net op het punt stond om een verslag te typen, stroomde het water letterlijk onze voortent binnen. Voor we het wisten stond de boel blank, en hebben we al onze spullen in veiligheid gebracht. Het hoosde echt ontzettend en er was wat gedonder en gebliksem. Gelukkig zakte het water uiteindelijk nog wel weg, en konden we de volgende morgen, tussen de miezerbuitjes in, onze tent inpakken en wegwezen.
Op weg naar Noorwegen zagen we rendieren van de Samen, die liepen daar los rond. De enige reden die we hebben oom aan te nemen dat ze van de Samen zijn, en niet in het wild rondlopen, is het feit dat ze gekleurde halsbandjes om hadden.
Verder zagen we die dag vooral regen en regen. Niet echt gezellig. We herzagen ons plan voor de zoveelste keer, omdat het ook in Dovre zou regenen, en die zijn we na zo'n nacht wel zat. Dus reden we door richting de kust, en eindigden vervolgens in Andalsnes, waar het behalve droog ook echt schitterend is. We staan op camping Trollvagen, onder aan de Trollvagen,.....een steile wand waar trollen wonen, of zoiets.
Na het eten maakten we een wandeling waarvan we dachten dat ' ie 1 km was, maar omdat we waarschijnlijk ergens een afslag hebben gemist, was ' ie ineens ruim 3 km. Niet erg, hij was mooi. We kregen de schrik van ons leven toen we ineens oog in oog stonden met een stel beren,......aaahhhh,....maar dat bleken gelukkig schapen te zijn.
Vandaag, maandag, lekker rustig aan gedaan 's ochtends, om bij het bezoekerscentrum erachter te komen dat zij geen informatiecentrum zijn, lekker logisch. We reden door naar Andalsnes en maakten daar een wandeling, die een uur omhoog en een uur omlaag zou zijn. Jaja, als een Noor zegt een uur, dan moet je dat met een korreltje zout nemen. Al zijn er mensen die de berg op en af rennen.....wij deden het iets rustiger aan. Het was een nogal steile beklimming, maar het uitzicht was erg mooi en de spieren zijn weer even actief geweest. Daarna een ijsje en een drankje in het stadje, met eindelijk weer eens een goede WiFi-verbinding.... Morgen hopen we door te rijden naar Runde, een eiland onder Alesund, waar ze hopelijk veel vogels hebben....