Sogndal - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Martine Boer - WaarBenJij.nu Sogndal - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Sogndal

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

03 Augustus 2016 | Noorwegen, Sogndal

Vanochtend dus als eerste een boottocht gedaan om het eiland, al was het aan het begin nog onzeker of we het halve eiland zouden doen, of een rondje eromheen, gezien de hoogte van de golven. Het werd uiteindelijk dus een heel rondje. We werden gegidst door Johan, die ooit schoolmeester was op Runde, maar het baantje van bootsman veel leuker vond. Hij vertelde ons over de vogels die te zien zijn bij het eiland. We gingen als eerst op bezoek bij de papegaaiduikers, die niet meer op de rots zaten, maar nu allemaal in het water dobberden, zo nu en dan met een visje in de snavel. Vervolgens vaarden we door naar een rots met enkele kuifaalscholvers. Die werden vergezeld door een enkele drieteenmeeuw, welke het overigens zwaar hebben en de afgelopen 10 jaar geen eieren meer hebben gelegd wegens voedseltekort. Daarna voeren we door naar de rots met de enorme hoeveelheden Jan-van-Genten. Deze doen het, in tegenstelling tot de drieteenmeeuwen, buitengewoon goed, maar kunnen dan ook enorm diep duiken naar voedsel.
Er vloog geregeld een zeearend over, en we gingen ook nog een grot in waar drieteenmeeuwen nestten (tegen de vijanden) en ook enkele zeekoeten waren te ontwaren.
Vervolgens maakten we de omgang compleet door rond de vuurtoren weer terug te varen.
Na de boottocht zijn we doorgereden richting Sogndal. Eerst even lunchen in een restaurantje, en toen het hele stuk door. We moesten twee keer de pont hebben. De eerste mistten we met 3 minuten of zo, dat ding voer net weg. Gelukkig waren we voor de tweede precies op tijd. Rond een uurtje of 6 waren we op de plaats van bestemming en hebben we de tent opgezet, helaas precies naast de speeltuin, dus we kunnen ons werk nog niet helemaal achter laten......
Nog even naar het stadje gereden om wat eten in te slaan voor vanavond en toen ging Marja maar Mexicaans koken, terwijl ik wat inlichten ging vragen.
We hoopten morgen een Tour naar de gletsjer te doen, maar het blijkt dat dat vrijdag gaat worden. Dus een dagje extra hier, en dat is ook niet verkeerd.
Nu tijd voor thee....