Kwai Kwai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Boer - WaarBenJij.nu Kwai Kwai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Kwai Kwai

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

12 Augustus 2018 | Suriname, Paramaribo

Gistermiddag, nadat Marja was wakker geworden, bleek dat ze zich niet helemaal lekker voelde. Nog even de stad in gaan was dus nog geen optie. Ik ben maar even naar het tankstation verderop gelopen om een flesje cola te halen en nog even wat te pinnen. Cola reinigt de maag, dus een paar uurtjes later konden we alsnog Paramaribo in, voor een korte wandeling en het diner. We hebben een stuk langs de waterkant gelopen, op zoek naar de centrale markt. Deze hadden we snel gevonden, maar stelde niet veel voor. Bovendien waren de meeste mensen inmiddels wel naar huis. Na een paar keer willekeurig te zijn afgeslagen, vonden we uiteindelijk de Kathedraal, het grootste houten bouwwerk van Zuid-Amerika. Er was hier een trouwerij aan de gang, dus een kaarsje opsteken werd even niks. Na nog wat rondgelopen te hebben, bijvoorbeeld langs het (best wel mooie) ziekenhuis, besloten we te gaan eten bij Zus en Zo, tegenover de Palmentuin. We hebben hier heerlijk gegeten, Marja een pasta en ik een saté. Net klaar met eten, kwamen Gerard en Annet ook aan, en zij sloten bij ons aan het tafeltje aan en we kletsten nog wat, terwijl wij afsloten met een theetje, en zij hun maaltijd uitkozen. Toen hun eten arriveerde zijn wij naar het hotel gelopen, en heb ik mijn tas gereed gemaakt voor de volgende dagen.
We konden vanochtend rustig aan doen. We vertrokken pas om 9:30, al had niet iedereen dat goed begrepen, dus uiteindelijk startte de bus pas om 10:00. Onderweg maakten we nog een stop bij de supermarkt, altijd een feestje in het buitenland.... We hadden enkele fotostops, bijvoorbeeld bij de bauxietfabriek. We zagen ook nog een luiaard hangen in een elektriciteitspaal. Het beest was dood, waarschijnlijk geëlektrocuteerd. Wat hij in die paal te zoeken had blijft een groot mysterie. Vrij laat, tegen 13:30 kwamen we aan bij de boot. Na het inladen van de bagage in de ene boot, stapten wij in de andere, en vertrokken we richting KwaiKwai-eiland. De tocht in de korjaal duurde veel te kort, want het was heerlijk afkoelen zo op het water. We kregen een huisje toebedeeld met daarin drie bedden. Snel vast onze spullen neergelegd en voor de zekerheid al de klamboe omlaag.
De lunch werd geserveerd op het terras aan het water, een heerlijke plek met super mooi uitzicht over de rivier. Hier zagen we al de eerste vogelspin, een kleintje, maar toch. We kregen een heerlijke roti, en daarna hadden we wat tijd voor onszelf, voordat we een stukje verder de rivier af gingen afkoelen in de rivier. Lekker, wel vrij veel stroming, dus je moest jezelf een beetje tegen houden om niet weg te drijven. Hier zagen we een blauwsnavelreiger, een heel mooie reigersoort, die een vis ving. Na het zwemmen terug gevaren naar het kamp, om daar in de muggen-proof kleding te duiken, en lekker op het terras een kopje thee te doen met een boek.
Morgen weer verder met een nieuw verslag.