Via Frans-Guyana naar Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Boer - WaarBenJij.nu Via Frans-Guyana naar Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Via Frans-Guyana naar Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Martine

23 Augustus 2018 | Suriname, Paramaribo

Vanochtend stond om 8:00 het ontbijt klaar. Geen pannenkoeken vandaag, helaas, en even leek het of er ook geen brood was, maar gelukkig waren ze dat alleen vergeten neer te zetten. De bedoeling was dat we om 9:30 zouden vertrekken, zodat we om 11:00 een rondleiding konden bijwonen in de banjo, de gevangenis in St Laurent in Frans-Guyana.
Aangezien het nogal laag water was, lag de boot vast, en kostte het de bootsmannen veel moeite om de boot varend te krijgen. We vertrokken daarom bijna een half uur later. Al bij aankomst in Frans-Guyana zagen we dat het een stuk meer ontwikkeld was dan Suriname. Er lagen een aantal luxe zeilboten, en we konden uitstappen bij een heuse steiger, aan een opgeruimde kade.
Er waren bij de banjo geen gidsen meer die Engels spraken, dus mocht Jeffrey de rondleiding zelf geven. Dat deed hij erg goed, wat kan hij beeldend vertellen. Het was indrukwekkend om te zien. In deze gevangenis heeft Papillon gezeten, die een boek heeft geschreven en over wie een film is gemaakt. Misschien toch maar eens lezen....
Na de banjo hadden we nog even tijd voor een drankje of voor een tochtje naar de markt, maar eigenlijk zou dat laatste heen en weer racen zijn. Eenmaal aan de koffie hoorden we dat we een half uurtje extra kregen, dus naar de markt had makkelijk gekund, maar daarvoor was het nu alweer te laat. Jammer voor mij, Marja wilde toch al niet naar de markt. De overtocht naar Suriname, Albina, duurde nog maar 10 minuutjes, en daar wachtte de lunch op ons: een take-away-bakje met rijst (en kip) en gebakken banaan.....pfff....zo geen zin meer in. We aten allebei dus niet zoveel, onderweg hadden we nog wel wat koekjes. Omdat de terugweg verder dezelfde was als de heenweg gingen we gewoon lekker zitten lezen en indutten. De halve bus lag op een gegeven moment te slapen.
Om 16:45 kwamen we aan bij het hotel. Mooie tijd dachten wij, maar enkele kamers bleken nog niet klaar om in te checken, waaronder die van ons. Dus deden we maar even een drankje op t terras. Toen ik na ruim een half uur ging informeren was de kamer klaar en kreeg ik de sleutel. Kwamen we bij de kamer aan, gingen juist Marjo en Jan naar binnen. Dubbele sleutel! Dus wij weer terug naar de receptie, waar we dan een andere kamer toebedeeld kregen. Uiteindelijk onszelf geïnstalleerd, lekker gedoucht, en daarna op weg om wat te gaan eten. We pikten Carla en Ineke bij toeval op van de patio, en samen liepen we naar de straat met de vele restaurantjes vlak bij het hotel. De eerste zaak had niet echt veel vegetarisch. We probeerden Lekker, maar die was alweer dicht. Toen gingen we maar naar dezelfde tent (bar Zuid) waar we een paar dagen terug ook waren, die van de hele langzame pizza. Marja vond die pizza echter zo lekker dat ze het wel weer aandurfde, en bovendien waren we nu met slechts 4 i.p.v. 6 personen. De serveerster meldde meteen dat door de twee verschillende keukens die ze hebben (één voor de pizza’s, één voor het vlees) het eten niet tegelijk zou komen. Maar goed, nu wisten we dat dus. De pizza’s kwamen deze keer als eerste, en weer werd gemeld dat het vlees er aan kwam, en dat ze dat even goed in de gaten hield. Qua klantvriendelijkheid waren ze wel even snel wat puntjes gestegen. Uiteindelijk hebben we alle vier heerlijk zitten eten, en het was ook nog eens erg gezellig.
Om 21:30 terug naar de kamer, en daar maar weer aan het typen van het verslag. Ik zal zo nog wat foto’s proberen te uploaden, kijken of het wil lukken.
Morgen naar Nieuw-Nickerie.

• 23 Augustus 2018 - 03:17

Willie:

Hopelijk toch n leuke trip gehad.
    Leek zo vermoeiend
    Hoop nickerie ook wat voor j te zijn.

• 23 Augustus 2018 - 12:48

Cees:

Nog een paar dagen genieten. Dan weer eten, wat en wanneer jullie willen en genieten van de ganzentrek wespen in het najaar.
    Een nieuwe uitdaging in het werk, genoeg om naar uit te zien toch?
    Vlotte reis terug gewenst en tot later.

• 23 Augustus 2018 - 19:04

Wil Bos:

Hallo meiden

Wat heb ik weer genoten van jullie leuke verhalen en prachtige foto's tijdens deze prachtige reis,geniet nog een paar dagen voor jullie weer aan de slag moeten,ik wens jullie een goede vlucht en welkom thuis,dikke kus