Chocholowskie Termy - Reisverslag uit Zakopane, Polen van Martine Boer - WaarBenJij.nu Chocholowskie Termy - Reisverslag uit Zakopane, Polen van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Chocholowskie Termy

Blijf op de hoogte en volg Martine

30 Juli 2019 | Polen, Zakopane

Dag 17:
Wat zijn we blij dat we even niet in ons tentje liggen! Vanochtend werden we wakker met regen, regen en nog eens regen. De voorspellingen zagen er ook al niet te best uit.
Na een douche en na de ergste buien even een winkeltje gezocht voor brood, en toen ontbeten met brood en een gebakken eitje. Na nog wat gelummel gingen we op pad voor ons uitje van vandaag: Chocholowskie Termy. Volgens het kaartje zou het 15 minuten rijden zijn, maar vanwege alle wegwerkzaamheden moesten we omrijden, en duurde het 3 kwartier, waarbij weer langs de meest onmogelijke weggetjes door omliggende dorpjes moesten rijden. Bij aankomst bleek het echt enorm druk. Er waren extra p-plaatsen opengesteld, en de rij stond buiten, terwijl er binnen ook nog een hele lange hal wachtte tot dat je eindelijk bij de klasse was? Wilden we dit??
Even uitleggen: Chocholowskie Termy is een waterpark/saunacomplex. Er zijn er meerdere van in de omgeving. Ze hebben er een groot zwembad met binnen en buitenbaden, glijbanen en allerlei andere “leuke” attracties, maar er zit ook een sportschool in, een Spa en beautycentrum, en dus ook een sauna. Je kunt er cominatietickets kopen, maar ook tickets voor één gedeelte.
Terwijl Marja ons plekje in de rij bezet hield, ben ik maar even gaan kijken op de tweede verdieping, om te zien of we daar, bij de sauna, ook een ticket konden kopen. Zolang we alleen gebruik wilden maken van de sauna, was dat geen probleem, dus heb ik Marja uit de rij gehaald en zijn we via de versnelde route in de sauna terecht gekomen. Badjassen konden we huren, want die hadden we niet mee, maar dat is hier ook geen verplichting. We waren de enigen met een badjas. Verrassend, want bij ons zijn badjassen meestal verplicht. Wat ook opviel was dat de Polen, ook al is het een sauna waar badkleding echt “not done” is, nogal preuts zijn ingesteld (voor sauna-begrippen). Overal gauw een handdoekje voor, in de sauna’s zit nagenoeg iedereen ook met een handdoek om. Alleen in de baden en de stoomsauna’s zaten de mensen zowaar in hun blootje. Ik voelde me soms bijna exhibitionistisch als ik gewoon op mijn handdoekje ging zitten of liggen, i.p.v. moeilijk doen met dat ding om me heen, die dan toch niet goed blijft zitten. Maar goed, het was heerlijk!! Het complex zat goed in elkaar, er waren heerlijke sauna’s, het was er schoon én, ook belangrijk, het was er eigenlijk best rustig. Vanaf het terras had je, behalve uitzicht op het Tatra-gebergte (achter de wolken), ook zicht op het zwemcomplex beneden. Daar waren dus alle mensen!
We hebben er de hele dag vertoefd, tot zo’n 19:30, wat echt prima was, want “buiten” kwam de regen om de zoveel tijd met bakken uit de lucht, en zat er weer af en toe onweer in de lucht. Van wandelen was dus toch niets terecht gekomen.
Op de terugweg even langs de Mac gereden voor een snelle hap, en toen terug naar ons “huis”. Even een klein wasje gedaan, lezen, kopje thee, spelletje,....... je weet wel.

• 31 Juli 2019 - 06:59

Siem:

Heb ff in dat Chochotofskie Termy rondgelopen via Google Maps.
    Ziet er wel spatzuiver uit.
    En ik maar denken dat jullie naar Kroatië waren doorgereden, want daar ligt ook een Zakopane