Dalen - Reisverslag uit Dalen, Noorwegen van Martine Boer - WaarBenJij.nu Dalen - Reisverslag uit Dalen, Noorwegen van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Dalen

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

06 Augustus 2016 | Noorwegen, Dalen

Vandaag was een dag van rustig aan beginnen en verplaatsen. We werden rond 8:00 wakker (weer met regen), en besloten er toen ook maar rustig aan uit te komen. Na een heerlijke douche meteen de tent maar ingepakt, omdat het net weer even droog was. Het ontbijt konden we op het terras van de keuken nuttigen, waar we dus ook meteen ons water konden koken voor thee. Dat scheelt weer, want de gastank hadden we ook alvast ingepakt. We hadden in ons hoofd naar Lofthus te rijden, wederom nabij een mooi natuurpark. Het zouden ongeveer 3 uurtjes rijden zijn, maar met die wegen hier weet je dat maar nooit. Het werd een verassende reis, een om niet snel te vergeten.
Allereerst was het een dag van tunnels. Ik heb ontzaggelijk veel respect gekregen voor de wegenbouwkundigen van Noorwegen. Om elke bocht lag wel weer een tunnel. We vonden eerder deze reis een tunnel van 8 km al lang, maar vandaag kwamen we door Europa's langste tunnel, van 24,8 km. Er zijn drie ruime hallen in verwerkt, waar ze een speciaal lichtpaal voor hebben opgesteld met groen, blauw en geel licht. Het moet lijken op een zonsopgang, maar het deed ons denken aan het Oceanium in Blijdorp. Best bijzonder.
Bij een van de vele volgende tunnels zei de mevrouw van de TomTom ineens dat we bij de rotonde naar rechts moesten, de eerste afslag. Sorry mevrouw van de TomTom, we zitten in een tunnel. Nou, dat blijkt dus geen enkel probleem. In de tunnel bouwen ze hier gewoon een rotonde, compleet met afslag, dus een extra tunnel. In het midden van zo'n rotonde staat dan een grote pilaar, en wederom is de boel mooi verlicht. Erg bijzonder om te zien.
Dan waren er ook nog de rondlopende tunnels. Ik vergelijk ze maar even met een parkeergarage zonder parkeervakken. Je rijdt op level 0 de tunnel in, en komt er na een flinke bocht op level 1 weer uit, dus aan de zelfde kant van de berg, maar dan een tikkeltje hoger.
En dat was er nog de tunnel, die eindigde in een brug, en daarna weer verder ging als tunnel. Die lui hebben dus ooit tunnels gegraven die uitkwamen boven een fjord, en deze tunnels hebben ze dus weer met elkaar verbonden door een enorme brug. Je reed dus als het ware over de brug tegen een rotswand aan, maar gelukkig zat daar een ingang..... Nogmaals, ik hebt enorme bewondering voor die ingenieurs!
De wegen waren erg spannend. Soms was het nogal smal, maar het was in ieder geval erg bochtig. Logisch, want waard geen tunnel is, moet je om de berg heen. De uitzichten zijn spectaculair, maar als je rijd is het lastig genieten, want alle aandacht gaat naar de weg, die ook niet altijd even goed onderhouden is.
Rond 13:30 kwamen we aan in Lofthus. Mooi gebied, tussen de fruittelers. Veel kersen, maar ook appels en peren. De camping zelf lag op een mooie locatie, met uitzicht op de bergen, de fruitvelden en het water, maar het was er weer nat en drassig. En geen zon te bekennen. Dus lunchten we bij de Mix en besloten we toch nog een stuk verder zuidwaarts te rijden, in de hoop op zon. Als je trouwens geen Nederlandse toeristen tegenkomt, dan blijken ze wel een camping te hebben overgenomen, of een restaurant te hebben geopend...... Bij de Mix konden we ook Nederlandse Appelcake of boterkoek krijgen....
We reden door tot het kleine plaatsje Dalen. Onderweg zagen we nog een ontzettend mooie dubbele waterval, waar we even konden stoppen voor een fotootje. We zagen overigens nog veel meer watervallen, veel te veel om allemaal uitgebreid te bekijken, maar oh zo mooi. Het water komt hier echt met bakken van de bergen af. In Dalen vonden we de camping, met jawel, alweer een Nederlandse eigenaar. Als kind woonde hij in Opmeer, of all places, maar daar werd het gezin niet geaccepteerd, want tja, ze waren niet katholiek. Gelukkig kunnen tijden veranderen.....
We vonden een plekje voor onze tent, en daarna konden we weer een maaltje in elkaar koken. Daarna nog even het internet opgezocht, dat het maar beperkt doet, maar we waren in ieder geval in staat om de overtocht van Kristiansand naar Hirtshals te boeken. We vertrekken maandag al om 6:45, pffff. Dus zoeken we voor morgen maar een plekje in de buurt, zodat we lekker op tijd naar Denemarken kunnen overvaren.
Straks gaan we elanden spotten. De campingbaas garandeert dat we ze zien, als we maar lang genoeg rondrijden. Morgen misschien nog een rondje beverkijken doen, want die zitten hier op het eilandje van de camping. En dan hebben we toch weer zo'n beetje alles gezien dat we wilden zien....