Sandomierz - Reisverslag uit Sandomierz, Polen van Martine Boer - WaarBenJij.nu Sandomierz - Reisverslag uit Sandomierz, Polen van Martine Boer - WaarBenJij.nu

Sandomierz

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

25 Juli 2019 | Polen, Sandomierz

Dag 12:
We waren vanochtend al op tijd wakker. Om kwart voor 7 hield ik het niet meer, ik MOEST naar het toilet, en dus ook maar meteen onder de douche door. Terwijl Marja ging douchen, en naar de winkel ging voor broodjes, ruimde ik bij de tent op, zodat we straks direct konden inpakken en vertrekken. Om 9:00 hadden we alles gereed en vertrokken we voor een 5 uur durende rit naar Sandomierz.
Wederom was het landschap prachtig. In het begin zagen we nog vele ooievaars, en natuurlijk de vele kerken in allerlei uitvoeringen. Gaandeweg werd het landschap heuvelachtiger. Na een ruime 2 uur vonden we een mooie P-plek waar we ons broodje konden oppeuzelen, en meteen naar het toilet konden. We wisselden van taak en zetten onze reis voort. De weg werd meteen een stuk minder goed. Veel binnendoor-wegen zijn er nog steeds slecht aan toe, met gaten, hobbels en kuilen. Maar in vergelijking met 7 jaar geleden is het echt veel beter gesteld met de wegen hier. Nu dus even een minder stukje, maar daarna gewoon weer goede wegen, en weinig drukte, dus het verliep voorspoedig. Nog voor 15:00 kwamen we aan bij de camping, waar we nogal nors werden ontvangen. Geen welkom, geen hallo, maar alleen “pasport!” en daarna wel een korte uitleg van het plattegrondje, de looproute naar het centrum en een kaartje met de toegangscode. Na het opzetten van de tent zij we direct naar het stadje gelopen, welke we via een trap makkelijk konden bereiken binnen een paar minuten. Sandomierz is een verrassend leuk, gezellig stadje. Het stikt er van de toeristen, veelal Pools, dus er zijn ook hier maar weinig mensen die het Engels beheersen. Toeristen worden hier niet rondgereden in een koets achter een paard, maar in een op oldtimers lijkende wagen. Verder veel mooie pandjes, kerken, kathedralen, stadspoorten en -muren. Er wonen al mensen op deze plek vanaf tenminste het stenen tijdperk, maar zeker in de middeleeuwen was Sandomierz een belangrijke stad.
We gingen eerst op zoek naar een apotheek, om jeuk-weg te scoren, wat wel lukte, alleen de jeuk gaat er niet van weg. Daarna naar de opticiën, om een schroefje van Marja’s zonnebril te laten vastdraaien, en vervolgens beklommen we de enig overgebleven stadspoort-toren uit de middeleeuwen, om van het uitzicht te genieten. Onder de stad schijnt ook een tunnelnetwerk te zijn, dus gingen wij informeren of we daar in konden, maar er waren alleen Pools sprekende tours, dus dat lieten we aan ons voorbij gaan (dit hebben we eerder gehad,....ook iets met ondergronds....). We besloten richting de kathedraal te lopen. Hier even binnen gekeken. Er was een mis aan de gang, terwijl de kathedraal in de steigers stond er er gewoon keihard werd geklust, met een hoop herrie. De mis kon blijkbaar niet even worden uitgesteld,....of het klussen niet even gestopt. Rare gewaarwording.
We liepen terug naar het plein, vroegen bij het informatiebureau nog even naar natuurwandelingen in de omgeving (en kregen een heel boekwerk mee) en zochten een gezellig terrasje uit om te gaan eten. Geen zin om te koken, vandaag. Na het bestellen en het doorkijken van de opties in het boek, besloten we toch om morgen door te rijden naar Sanok. We hebben heerlijk gegeten, en daarna scoorden we nog een ijsje in één van de straatjes van de stad. Marja was helemaal blij met haar twee bolletjes muntjes met chocoladestukjes, ik genoot van vanille met kers, en witte en melkchocolade. We liepen nog even richting het kasteel, waar we ook van het uitzicht genoten. We wilden nog door het Ravijn van Koningin Jadwiga, een löss-“ravijn” van zo’n 10 meter diep en 500 meter lang, maar we bedachten dat we hier 500 meter lang muggen van ons af zouden moeten slaan, dus zagen we ook daar vanaf. Dus liepen we terug naar de camping, waar we even een drankje deden. Water koken voor thee deden we in de waterkoker van de camping. Dan kunnen we het kookstel dicht laten en hoeven we morgen minder op te ruimen, wel zo handig. Na nog even lezen en een verslagje typen was het bedtijd. Ik hoop dat we kunnen slapen. De camping ligt pal aan de doorgaande weg, dus die is hier goed te horen. Morgen weer verder naar Sanok, de bergen in.